Thursday, November 11, 2010

Organisation, valet är ditt!


Många som funderar på att åka iväg som utbytesstudent brukar ställa sig frågan,  med vilken organisation ska man åka? Vissa tycker att det är viktigt att det är en stor organisation som man har hört mycket om, andra tycker att det är bättre att det är en mindre organisation, så att allt blir mer personligt. Det finns fördelar och nackdelar med alla organisationen, och man kommer nog aldrig hitta en som stämmer överens helt och hållet med sina egna önskemål. Det är ända viktigt att man har lite koll på vad man vill att organisationen ska erbjuda och vad man förväntar sig av den.

När jag, i våras, började läsa om olika organisationer började jag först läsa om de största, EF och STS. Detta var inte så konstigt eftersom jag hade hört mest om dessa organisationer. Ganska snart lyckades jag, av någon anledning, komma in på Explorius hemsida. Jag läste noggrant igenom allt och kände på något sätt att detta var något för mig. Haha, låter inte alls klyschigt, men så var det. I vilket fall beställde jag hem broschyrer från EF, STS och Explorius, och började sedan jämföra, fördelar och nackdelar, fram och tillbaka. Läste även en del om bl.a. Rotary, YFU och Into Exchange. Denna utförliga undersökning som jag höll på med under ett tag slutade med att jag fastnade ännu mer för Explorius. Jag tror att organisationens storlek hade stor betydelse. Det kändes så seriöst när de sa att det är viktigt med personlig kontakt. I och med att de bara antar ett fåtal, färre än t.ex. STS och EF, kan de lägga mer fokus på enskilda studenter.


Explorius var även väldigt tydliga med att beskriva att det är familjen som väljer utbytesstudent, och inte tvärtom. Vilket jag tycket verkade väldigt bra. Om nu värdfamiljen inte skulle vilja ta emot en person med ett visst intresse, eller religion, så skulle de troligtvis inte göra det. På så sätt skulle familjen och studenten förhoppningsvis gå bra ihop. Nu i efterhand har jag fått reda på att de flesta organisationerna går tillväga på detta sätt, men det var Explorius som lyckades fånga min uppmärksamhet när det gäller sökandet av värdfamilj.

Några andra fördelar med Explorius är att de erbjuder delstatsval gratis, (ansökan måste dock vara inskickad och klar innan årsskiftet.) Hos de allra flesta organisationer kostar delstatsval omkring 5000 svenska riksdaler. Om man däremot skulle ansöka om att hamna i Kalifornien eller Florida kostar det 4000kr, på grund av att de är så populära delstater. Själv gjorde jag inget delstatsval, och detta av två anledningar. Den första var att jag verkligen inte visste i vilken delstat jag ville hamna i, det blir mer spännande om man inte väljer;). Den andra orsaken var att om man inte väljer delstat kan de anpassa skolan och familjen mer till mina önskningar, de har tillgång till hela USA, och inte bara en delstat när de letar familj och skola.

Soft landing camp i New York under de tre fösta dagarna i USA är också en grej som Explorius erbjuder. Detta är något som ingår i priset. Man åker alltså över till USA, landar i New York, och är där i tre dagar tillsammans med andra utbytesstudenter från Sverige. Efter tre dagar åka var och en till sin delstat och sin värdfamilj, för tillbringa de kommande tio månaderna där.

2 comments: