Monday, March 19, 2012

Svenska tankar om Amerikansk mat...

Mat, food, comida... vi har alla vår favorit rätt. Vissa gillar stek medan andra föredrar en sallad. Det kommer i olika former och smaker, men någonting som är gemensamt är att vi alla måste få i oss mat för energi och näring. För alla er som undrar lite hur den amerikanska matkulturen påverkat, influerat samt förändrat mig och mitt tankesätt på mat, här kommer det efterlängtade ”mat inlägget”. 

Som de allra flesta vet är USA känt för sin feta kultur, fast food i mängder. kan ärligt talat säga att det ända som fanns i min tanke när jag skulle bestämma mig om jag ville åka som utbytesstudent eller inte var maten. Nu i efterhand kan jag skratta både högt och lågt åt mina tankar på att komma hem som en tjock amerikan. Om nu så fallet skulle vara kan jag säga att 5-10kg extra är ett utbytesår lätt värt. Hade tankar på att välja Australien istället för USA, just för snabbmaten, (tack och lov att jag inte gjorde det). 


I min application var jag väldigt noggrann med att poängtera hur viktirgt det är för mig med nyttig mat. Något som jag i mitt bakhuvud tänkte skulle skrämma bort alla fast-food-familjer till att välja mig som deras utbytesstudent. (I och med att det är värdfamiljen som väljer utbytesstudent och inte tvärt om). Fisk, grovt bröd och brockoli, tre saker jag skrev som favoritmat, haha! Något som är väldigt komiskt är att min värdfamilj tog detta på hetaste allvar och hörde av sig till mig innan jag kom hit och förklarade att de inte brukade äta fisk så ofta, men att de skulle ändra på det. Wow, de var redo att ändra matvanor för min skull, man tackar! 

Väl här i USA tog det nog mer än två månader innan jag åt min första hamburgare, skräll. Kan erkänna att jag inte är ett fan av snabbmat och speciellt inte hamburgare, så anledningen till att jag inte äter så onyttigt är inte pga vikten utan för att jag föredrar nyttigare mat. Kan utan tvekan räkna hur många fast-food-hamurgare jag har ätit här på mina två händer, (kanske till och med bara behöver använda en hand ;)). 

Självklart har min synsätt på mat ändrats, nu för tiden kan jag äta en pop tart till frukost (ett kakliknande sak med sylt inuti). Något som jag aldrig i mitt liv skulle ens röra vid hemma i Sverige. Det händer även att jag äta chips och en macka till lunch, något som ALLA äter här borta. What, chips till lunch? Japp, så är det här ska ni veta. När jag förklarar att chips är fredags snacks bara de skrattar åt mig. Jag äter självklart även ute mycket mer än hemma, vilket bidrar till skitmat, även fast jag ganska ofta väljer en sallad istället för en flötig burgare.  Jag har även bestämt mig för att inte dricka dricka till lunch, eller när vi äter ute, bara för att det är onödigt. Soda och sweet tea (ice tea med massa socker i) är typ de enda dom dricker här. Alla southern folks älskar sweet tea! Utav alla person jag träffat vet jag bara en person som inte tycker om det, sjukt!

 Nog för att folk här äter onyttigare, som vi redan innan visste, men när det kommer till mängd och tider blev jag faktiskt förvånad. Själv äter jag alltid frukost innan jag går till skolan, antingen gröt eller macka. Men här är det många som inte äter någon frukost alls. Väl i skolan och det är dags för lunch kan man välja på att köpa skolans äckliga lunch för nästan 3 bucks, eller ta med sig lunch. Jag har under hela tiden jag har varit här ätit i skolan två gånger, för det mesta har jag med mig lunch hemifrån. Två mackor, två frukter, ibland russin, morötter och eller vindruvor samt vatten. När skolan är slut är det dags för träning. Så för mig som är van vid riktig lunch hemma i Sverige, var detta svårt från början. Men med tiden har man lärt sig att ta med mer lunch och frukt att äta. 

Väl hemma blir det inte middag förrän 7, vilket är mycket senare ävn jag är van vid. Och tro inte att de äter mycket mat till middag, i och med att de knappt ätit någon frukost samt lunch, utan de äter mindre än vad jag är van vid. Hm, hur går detta ihop sig? En av orsakerna till att folk inte har den bästa figuren beror mycket på att 1. Äter snabbmat, 2. Äter väldigt oregelbundet, 3. I och med att de äter med så långt mellanrum tar de flera ”snacks” emellan målen, kakor, godia, konstiga amerikanska socker fyllda påhitt m.m. 4. Att de dricker dricka och Sweet tea typ jämt.    

Måste säga att jag längtar hem till min älskade mors mat. Men jag måste säga att min familj har för det mesta varit väldigt duktig med att laga mat hemma, vilket de tydligen itne gjorde innan jag kom, tack än en gång! Men i och med att de inte äter grönsaker och frukt på samma sätt här blir maten inte lika nyttigt. De har även mycket om inte är från scratch.

Men för er som funderat på detta med maten, precis som jag gjorde innan jag åkte, det är verkligen inte så illa som man tror. Det går alltid att göra bra beslut när det gäller maten, som t.ex. att skippa drickan, ta grillad kycklingistället för friterad m.m. Och till er som undrar om vikten. Trots att jag inte har ätit ens i närheten har ätit lika nyttigt som jag brukar äta hemma, provat på massa nya saker, (inte sagt nej till saker folk bjuder mig på eller vill att jag ska smaka) har jag inte ändrat min vikt. Frågan är ju om det är musklerna som har försvunnit och ersatts av fett, eller om jag är mig lik? ;)

No comments:

Post a Comment